Tips inför körkortet^^

Tja!!
Jag håller nu på att ta körkort och tänkte dela med mig av lite tips. 
1. Du ska själv välja ta körkort. Under en period hade jag inte alls lust att ta körkort och det blev att jag bara gick ner till körskolan, körde sen bara hem. Nu i efterhand hade jag kunnat spara de lektionerna och fått nytta av dem senare. Jag körde heller inte mycket hemma och hade inget intresse av det. 
 
2. Plugga teori samtidigt som du kör. Jag tyckte att de blev lättare att köra. Jag visste till exempel vem som skulle köra först i en kornsing och slapp känna mig "osäker" på vem som skulle köra först. Gör så mycket tester som du hinner, och försök att verkligen lära dig. Det ska inte bli att "på denna frågan är svaret alltid nummer 3, för det har de vait alla andra gånger" för svaret kan flyttas som till exemple att nästa gång är svaret nummer 4. Som de säger, i slutet är det till för just kunskap!
 
3. Kör så mycket som du kan. Då blir det inte en stor föränding när du sen själv kan köra efter att du har fått körkortet. Du blir också mer van hur du ska uppträda i trafiken. Var gärna tydlig när du kör i en rondell var du ska ut ur den. Då är ett tips att använda blinkersen! Sedan jag började övningsköra mycket har jag "stört" mig på personer som inte blikar när de ska ut, "hade du bliknat hade jag kunnat köra ut innan bilen kom, men nej du blikade inte och jag trodde att du skulle rakt fram"
 
4. Bli inte stressad om det är många bilar bakom dig. I början blev jag stressad så fort det var typ 2 bilar bakom mig i en kö. Jag kände att jag var tvungen att köra ut på vägen direkt, såfort jag lyckas hitta den första bästa luckan. Men med tiden insåg jag att man inte alltid kan ta de luckorna. Better safe than sorry. Folk har oftast förståelse när du har övningskörnings skylt bak på bilen och håller avstånd till dig. Sen finns det dem som ska köra om dig bara för att de kan. Hoppas att ni får en fortsatt bra Onsdag. 
 
Kram Rebecca

Kommentera här...

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0